Olet täällä

Päivittämällä tilaa väritetään myös brändiä

Lähettänyt 15. heinäkuu 2014 - 0:12 käyttäjä VMP-interior

Kevät ja kesä värittävät sisustusintoa: on sisustusmessuja ja aikaa pohtia, mitä uusia tuulia lomalla energisoitunut mieli keksisi. Myös omaan kotiin pohditaan uusia ja idearikkaita ratkaisuja ja uutta väriä. Uusilla sisustusratkaisuilla, suurilla tai ihan pienillä, tila saadaan näyttämään uudelta, tuoreelta ja viihtyisämmältä. Samoja sisustuksen ahaa-elämyksiä voidaan tarjota myös apteekeissa. Vaikka tila palvelisi alkuperäistä tarkoitustaan, on sitä tietyin väliajoin hyvä päivittää. Päivitys tuo tilaan uutta säväystä. On hyvä välillä murtaa totuttua, arkista kaavaa. Uudella päivityksellä hyllyt ja myyntipöydät löytävät uuden paikkansa, asiakaspolkua voidaan muuttaa ja tila otetaan haltuun ihan uudella tavalla, jota ei aluksi osannut välttämättä edes ajatella. Osaan tilan aiemmista epäkohdista on ehkä jo niin tottunut, ettei niiden mahdollisuutta ole huomattu: kyteekö apteekin hankalassa nurkkauksessa näyttävän myyntipaikan tai palvelupisteen mahdollisuus? Uusi tyyli voi tuoda mukanaan täysin uuden puolen tilan toiminnallisuuteen ja piristää kokonaisilmettä. Päivityksen tarkoitus on tehdä tilasta selkeämpi ja asiakasystävällisempi käyttäen apuna esimerkiksi uutta tyyliä: teemaa ja värejä, joiden avulla asiakasta voidaan esimerkiksi ohjata tai korostaa tiettyjä myyntialueita.

Värien käyttö vie tilan tunnelmaa pois kliinisyydestä ja persoonattomasti. Uusilla sävyillä ja uudella teemalla tilasta saadaan mielenkiintoinen ja persoonallinen, eli juuri sellainen jossa on mukava olla ja viettää hetken pidempään aikaan. Persoonallinen tila jää mieleen ja sinne on miellyttävä taas palata. Sisustuksen päivitys tuo oman mielen virkeäksi ja tilan voi nähdä aivan uudella tavalla. Tällaiset päivitykset piristävät apteekeissa niin asiakkaita kuin henkilökuntaa. Mielenkiintoinen ja personallinen tila erottuu muista. Kun totuttua kaavaa hieman muutetaan, asiakas voi nähdä tilan uusin silmin, viettää hieman pidempään aikaa, tarkastella, löytää ostorutiinista poikkeavia asioita ja viihtyä. Rutiinikäynnistä tulikin erilainen herättävä kokemus, apteekki jäi mieleen ja sinne on mukava palata.

Persoonallista tilaa on helppo kuvailla. Onko apteekkisi se merihenkinen sininen apteekki, se uusi raikas vihreä, erilainen tumma apteekki vaiko se tyylikkään vaalea. Apteekki on juuri personoinut itsensä väreillä ja teemojen käytöllä omaleimaiseksi ja siinä samalla rakentanut omaa brändiään. On hyvä ottaa itse vastuu brändin kehittämisestä ja siitä, miten apteekkia kuvaillaan. Siten sitä on helpompi luoda ja kehittää haluttuun suuntaan.

Apteekin brändiä mietittäessä pitäisi miettiä, miten tila toistaa tuota brändiä, väriä ja teemaa, jotta kokonaisuus olisi yhtenäinen ja lisäksi sitä, millaisen ensivaikutelman halutaan antaa asiakkaalle. Millä adjektiiveilla apteekkia halutaan kuvailtavan? Pyritäänkö luomaan raikasta, tehokasta, luonnonläheistä tai vaikka kodikasta teemaa. Teemaa voidaan hakea ympäristöstä, historiasta tai vaikka kehittää aivan oma. Värejä voidaan käyttää teeman tukena. Vaalean sävyt avartavat tilaa, keltaisen sävyt piristävät, vihreä ja sininen rauhoittavat, punainen energisoi ja esimerkiksi ruskean sävyt liittyvät maanläheisyyteen. Trendinä tällä hetkellä on ollut puhtaiden, kirkkaiden värien käyttö ja maanläheiset materiaalit.

Päivitys piristää ja herättää. Näissä mietteissä on hyvä syy ottaa yhteyttä toimistollemme niin kehitetään yhdessä apteekin brändiä erottuvaksi.

Avainsanat: