Jomalan apteekki avasi ovensa Ahvenanmaan itsehallintopäivänä 9. kesäkuuta lähes vuosi sitten (2025) ja teki samalla historiaa Ahvenanmaalla ensimmäisenä uutena apteekkina 85 vuoteen. Apteekin avaus oli sekä odotettu että merkittävä tapahtuma. Aiemmin Ahvenanmaalla oli ollut kolme apteekkia ja yksi sivuapteekki.

Jomalan kunta sijaitsee aivan Maarianhaminan pohjoispuolella, ja apteekki sijaitsee Ahvenanmaan ainoassa kauppakeskuksessa Maxingessa, vain kivenheiton päässä kaupungista.

Apteekkarina toimii André Eriksson, joka aiemmin oli 16 vuotta proviisorina toisessa ahvenanmaalaisessa apteekissa. Tähän projektiin hän sai mukaansa kollegoita ja henkilökuntaa muista apteekeista sekä henkilöitä, joilla on aiempaa apteekkikokemusta. Jomalan apteekissa työskentelee noin 10 henkilöä, ja apteekki on avoinna päivittäin maanantaista sunnuntaihin. Apteekin arvioitu reseptimäärä on noin 60 000 reseptiä vuodessa (ilman annosjakelua).

Miltä tuntui rakentaa apteekki täysin alusta – ideasta valmiiksi, toimivaksi kokonaisuudeksi?

Me kysyimme ja apteekkari André Eriksson vastasi.

Miten yhteistyö kanssamme on sujunut?

”Otin varhaisessa vaiheessa yhteyttä VMP-interior:iin, jotta siitä tulisi yhteistyökumppanimme uuden apteekin rakentamisessa. Suunnittelija Marjut Hakalan kanssa vaihdoimme valtavan määrän sähköposteja intensiivisten suunnittelukuukausien aikana, mutta lopputulos oli myös erittäin hyvä.

Katsoin kaikki VMP-interiorin verkkosivuilla olevat kuvat muista apteekeista ja valitsin sieltä haluamiamme ratkaisuja ja yksityiskohtia. 

Tämän jälkeen vierailin yhdessä proviisori Ingeborgin ja puolisoni Titan kanssa VMP-interiorin showroomissa Arabianrannassa Helsingissä nähdäkseni paikan päällä erilaisia ratkaisuja, malleja, materiaaleja ja apteekin lisävarusteita. Marjut teki kaikki suunnitelmat, pohjapiirustuksen,hyllyjen sijoittelun, valaistussuunnitelman , kalusteet jne. 

Ennen lopullista päätöstä tein myös hintavertailun toisen toimijan kanssa varmistaakseni, että tämä oli paras vaihtoehto – ja sellaiseksi se osoittautui. Erityisen tärkeää oli se, että kaikki asiat voitiin hoitaa omalla kielelläni, ruotsiksi. Jos yhteydenpito olisi ollut vain suomeksi tai englanniksi, lopputulos ei luultavasti olisi ollut yhtä hyvä.

Prosessin aikana tukenani toimivat tulevat kollegani Ingeborg ja Christoffer.

Maanantaina 26. toukokuuta saapui täyteen lastattu rekka mukanaan kaikki apteekin kalusteet. Aluksi oli vaikea uskoa, että kaikki mahtuisivat tilaan. Mutta vain kolmessa päivässä VMP-interiorin asentajat Niko, Ville ja Mikko kokosivat kaikki kalusteet sujuvasti ja nopeasti ja muuttivat koko tilan apteekiksi.

Seuraavana maanantaina, 2. kesäkuuta, paikalla oli 10 työntekijää valmiina vastaanottamaan kaikki tuotteet sekä aloittamaan suuren työn: reseptilaatikoiden täyttämisen ja tuotteiden sijoittamisen hyllyihin. Tämä työ vei käytännössä kokonaisen viikon, mutta sen jälkeen noin 4200 erilaista tuotetta oli löytänyt paikkansa apteekissa.

Kuluneen vuoden aikana olen ollut useaan otteeseen yhteydessä Ulla Suotuseen, joka on auttanut sekä lisätilauksissa että muutamissa pienissä reklamaatioissa. Tässäkin kohtaa on tuntunut hyvältä, että valitsimme yrityksen, joka huolehtii asiakkaasta myös kaupan jälkeen.”

Miten ensimmäinen vuosi uudessa apteekissa on sujunut?

”Ensimmäinen vuotemme on ollut todella onnistunut, ja yllätyksiä on onneksi ollut vähän – ainakin negatiivisia sellaisia. Aika ennen avaamista, eli apteekin suunnittelu, varaston rakentaminen, henkilöstön rekrytointi ym., oli intensiivisin vaihe yhdessä avaamista edeltäneen viikon kanssa, jolloin kaikki tavarat vastaanotettiin ja sijoitettiin paikoilleen.

Sen jälkeen arki löytyi nopeasti, ja olemme saaneet paljon kiitosta sekä olemme itsekin ylpeitä luomastamme apteekista. Asiakaspalaute on ollut pelkästään positiivista. Lämmin, avara ja hyvin järjestetty ovat sanoja, joita olemme kuulleet asiakkailtamme useaan otteeseen.”

Ovatko asiakkaat löytäneet apteekin?

”Koska uuden apteekin perustamista oli selvitetty useaan otteeseen Fimean toimesta – ensimmäisen kerran jo vuonna 2014 – tuntui siltä, että asiakkaat olivat odottaneet tätä apteekkia pitkään. Tämä yhdistettynä markkinointiin ja medianäkyvyyteen johti siihen, että asiakkaita riitti heti alusta alkaen. Myös selkeät ja laajat aukioloajat sekä erittäin ammattitaitoinen henkilökunta ovat vaikuttaneet hyvään asiakaskuntaan.”

Miltä tulevaisuus näyttää?

”Tehtävämme on tarjota asiakkaillemme hyvää palvelua jokaisessa kohtaamisessa, viihtyä työssämme ja jatkaa kehittymistä. Haluamme olla asiakkaillemme luonnollinen, nopea, sujuva ja asiantunteva tuki lääkkeisiin ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa.”

Haluatko lisätä jotain muuta?

”Jos joku tuleva apteekkari tai lukija haluaa vierailla luonamme esimerkiksi Ahvenanmaan lomamatkan yhteydessä, olette erittäin tervetulleita. Voitte myös ottaa yhteyttä, jos haluatte kysyä, millaista on perustaa uusi apteekki alusta alkaen. Kommunikoin parhaiten ruotsiksi, mutta meillä on myös osaavaa henkilökuntaa, joka voi vastata kysymyksiin suomeksi.”

Jomala apotek öppnade sina dörrarna på Ålands självstyrelsedagen den 9:e juni i fjol (2025). Samtidigt skrevs ett nytt stycke historia eftersom detta var den första apoteksöppningen på Åland på 85 år, vilket gjorde det till både en efterlängtad och betydelsefull händelse. Tidigare har det funnits tre apotek och ett filialapotek på Åland. Jomala kommun ligger precis norr om Mariehamn, och apoteket är beläget i Ålands enda köpcentrum Maxinge, bara ett stenkast från staden.

Apotekare är André Eriksson som tidigare jobbat 16 år som provisor på ett annat apotek på Åland, med sig i detta projekt fick han både kollegor och personal från andra apotek, samt personer med tidigare apotekserfarenhet.  Jomala apotek har en personalstyrka på ca 10 personer och är öppet dagligen, måndag till söndag. Apoteket har en uppskattad receptur på 60 000 recept per år (utan dosdispensering).

Hur kändes det att bygga ett apotek helt från grunden – från idé till en färdig och välfungerande helhet med oss?

Vi frågade och apotekare André Eriksson svarade.

”Jag tog tidigt kontakt med VMP-interior för att bli vår samarbetspartner i skapandet av det helt nya apoteket. Designer Marjut Hakala och jag skickade otroligt många mail till varandra under några intensiva planeringsmånader. Men slutresultatet blev också mycket bra!  Kort sagt så tittade jag på alla de bilder som fanns på VMP-interior:s hemsida från andra apotek och valde där ut saker och detaljer som vi önskade.

Därefter besökta jag , i sällskap av provisorn Ingeborg och min sambo Titta, VMP-interior:s showroom i Arabiastranden i Helsingfors, för att på plats se olika lösningar, modeller, känna på materialen och titta på kringutrustning för apoteket. Marjut gjorde alla ritningar över layout, hyllornas placering, belysning, möbler mm.

Innan det slutgiltiga beslutet togs gjorde jag också en priskontroll mot en annan aktör för att säkerställa att detta var det bästa alternativet, vilket det visat sig vara. Speciellt att få sköta alla frågor och ärenden på “mitt” språk, vilket är svenska, har varit otroligt viktigt och bra i vårt samarbete. Skulle kontakten bara varit finsk- eller engelskspråkig tror jag inte slutresultatet varit lika bra.

Med mig som bollplank i processen att skapa apotek har jag haft några blivande kollegor i form av Ingeborg och Christoffer.

Måndag 26:e maj kom en fullastad långtradare med alla våra apoteksmöbler. När man såg vilka stora mängder som rullades in, trodde man inte ens att allt skulle få plats i lokalen. Men på bara tre dagar så byggde Niko, Ville och Mikko på ett smidigt och snabbt sätt ihop alla möbler och såg till att hela lokalen blev till ett apotek.

I slutet av den veckan började det komma varor hit till apoteket. Följande måndag, den 2:a juni stod här 10 stycken anställa som var beredda att ta emot alla varorna samt börja det stora arbetet med att fylla våra receptlådor och hitta en bra plats för varorna i sina hyllor. Arbetet med detta tog de facto en hel vecka, men då hade också ca 4200 unika produkter hittat sin plats här på apoteket.

Under det år som nu gått sedan den stora affären har jag haft kontakt med Ulla Suotunen flera gånger. Ulla har hjälp mig både med tilläggsbeställningar efter att vi sett våra behov i vardagen samt också med några små reklamationer. Speciellt här känns det bra att vi valt en firma som tar hand om kunden också efter köpet.”

Hur har året på det nya apoteket gått?

”Vårt första år har varit riktigt lyckat, det har lyckligtvis varit få överraskningar, i alla fall få negativa sådana. Processen innan själva öppnandet, alltså planeringen av själva apoteket, dess lager, anställande av personal mm var den mest intensiva perioden tillsammans med den vecka innan öppnandet då alla varor togs emot och skulle hitta sin plats på apoteket.

Efter det hittade vi snabbt en vardag i vårt arbete och vi har både fått mycket beröm samt är själva stolta med det apotek vi lyckats skapa. Omdömet från kunderna har varit bara positivt. Varmt, luftigt och väl organiserat är ord som vi hört flera gånger från våra kunder.”

Har kunderna hittat till apoteket?

”Eftersom frågan om ett nytt apotek har utretts flera gånger av Fimea, den första gången 2014, kändes det som kunderna väntat på detta apotek väldigt länge. Detta i kombination av marknadsföring och publicitet i media gjorde att vi från dag ett hade en bra kundtillströmningen. Våra generösa och tydliga öppettider och väldigt professionella personal bidrar också till en bra kundkrets.”

Hur har apotekets lokal, planlösning, funktioner och möbler fungerat?

”Vi är så nöjda med det resultat som vi skapade tillsammans med Marjut. Vi har hållit kvar den planlösning som gjordes och den fungerar mycket bra för våra behov. Det är faktiskt inte en så lätt uppgift att planera ett apotek, fast man får börja från ett vitt papper och bestämma allt själv. Alla de olika valmöjligheterna som kommer på vägen kan ibland kännas nästan jobbiga. Men vårt slutresultat är vi faktiskt jättestolta över.”

Hur ser framtiden ut?

”Vår uppgift nu är att ge våra kunder en bra service i varje möte. Att trivas med vårt arbete och att fortsätta att utveckla oss. Vi vill finnas här som ett naturligt, snabbt, smidigt men också kunnigt stöd till våra kunder kring deras läkemedel och välmående.”

Vill du tillägga något?

”Om någon annan blivande apotekare eller läsare vill titta in och besöka oss, kanske på en semesterresa till Åland är ni jättevälkomna, eller om ni bara vill ställa några frågor om hur det är att skapa ett nytt apotek från grunden, får ni gärna höra av er. Jag kommunicerar bäst på svenska men har kunnig personal här som också kan besvara era frågor på finska.”

Olemme mukana Apteekkaripäivillä 7.-8.5. Helsingin Messukeskuksessa. Löydät meidät osastolta 5E1. Osastollamme mukana myös Firstview Digital, Remomedi ja Lääkeakatemia.

Tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa apteekin toiminnallisista ratkaisuista ja tutustumaan uutuuksiin! Osastolla näytillä mm. hybriditila, uusi vuoronumerojärjestelmä ja myymäläkylmiö.

Proviisoripäivän viralliset jatkot järjestetään showroomillamme lauantaina 14.3. klo 15-20.

Tapahtuma on suunnattu proviisoripäivien osallistujille ja Proviisoriyhdistys kerää ilmoittautumiset.

Tiedossa rentoa seurustelua, virvokkeita, cocktail-paloja, sekä Showroomiin tutustumista. Noin klo 17 Proviisoriyhdistyksen toiminnanjohtaja Teemu Ali-koveron lyhyt tervehdys. Tämän jälkeen puheenvuoron saavat VMP-interior ja FirstView Digital.

Tule tutustumaan tuotteisiimme ja keskustelemaan siitä, miten me voimme olla avuksi. Suunnittelijamme ovat valmiina auttamaan sinua menestymään.

𝐎𝐯𝐞𝐭 𝐚𝐯𝐨𝐢𝐧𝐧𝐚 ke 25. – to 26.2. klo 9-17. 𝐉𝐚 𝐚𝐢𝐧𝐚 𝐬𝐨𝐯𝐢𝐭𝐭𝐚𝐞𝐬𝐬𝐚!

Kesä tulee joka vuosi. Kysymys kuuluu: onko teidän tilanne valmis? Showroomilla esillä uutuus kylmiöt! Lisämyyntiä ilman lisähenkilöstöä ja palvelua asiakkaalle oikealla hetkellä. Hyödynnä sesonki näkyvästi.

Lisäksi showroomilta löydät ratkaisuja sairaalan/hoivakodin lääkesäilytykseen ja lääkejakeluun, sekä erilaisia toimintoihin ja lisäpalveluihin liittyviä tuotteita.

VMP-interior showroom:
𝐀𝐫𝐚𝐛𝐢𝐚𝐤𝐞𝐬𝐤𝐮𝐬, 𝐇ä𝐦𝐞𝐞𝐧𝐭𝐢𝐞 𝟏𝟑𝟓𝐀, 𝐇𝐞𝐥𝐬𝐢𝐧𝐤𝐢

Paikan päälle voi tulla vapaasti oman aikataulun mukaan ja jollet pääse paikalle, laita viestiä niin sovitaan tilaan tutustuminen toiselle ajankohdalle.

Lämpimästi tervetuloa!

Tule tutustumaan tuotteisiimme ja keskustelemaan siitä, miten me voimme olla avuksi. Suunnittelijamme ovat valmiina auttamaan sinua menestymään.

𝐎𝐯𝐞𝐭 𝐚𝐯𝐨𝐢𝐧𝐧𝐚 𝐭𝐨 𝟐𝟐.𝟏. – 𝐩𝐞 𝟐𝟑.𝟏. 𝐤𝐥𝐨 𝟖-𝟏𝟕. 𝐉𝐚 𝐚𝐢𝐧𝐚 𝐬𝐨𝐯𝐢𝐭𝐭𝐚𝐞𝐬𝐬𝐚!

Showroomilla esillä mm.
▪Äänisuihku auttaa asiakastilassa
▪Hybriditila tuo yksityisyyttä ja työrauhaa apteekin sisälle
▪Erilaiset hyllyratkaisut ja kalusteet
▪Katse myyntiin – myynninedistämistuotteilla myyntiin buustia
▪Suoratoimitustiski akustiikkapergolalla

Lisäksi showroomilta löydät ratkaisuja sairaalan/hoivakodin lääkesäilytykseen ja lääkejakeluun, sekä erilaisia toimintoihin ja lisäpalveluihin liittyviä tuotteita.

VMP-interior showroom:
𝐀𝐫𝐚𝐛𝐢𝐚𝐤𝐞𝐬𝐤𝐮𝐬, 𝐇ä𝐦𝐞𝐞𝐧𝐭𝐢𝐞 𝟏𝟑𝟓𝐀, 𝐇𝐞𝐥𝐬𝐢𝐧𝐤𝐢

Paikan päälle voi tulla vapaasti oman aikataulun mukaan ja jollet pääse paikalle, laita viestiä niin sovitaan tilaan tutustuminen toiselle ajankohdalle.

Lämpimästi tervetuloa!

Lämmin kiitos kuluneesta vuodesta 🥰 Asiantuntijamme ovat palveluksessasi taas ensi vuonna ja asiakaspalvelu palvelee vuoden jokaisena arki päivänä.

Hyvä asiakas ja yhteistyökumppani!

Tänä vuonna lahjoitamme joulumuistamiset 𝐉𝐨𝐮𝐥𝐮𝐈𝐋𝐎-𝐣𝐨𝐮𝐥𝐮𝐥𝐚𝐡𝐣𝐚𝐤𝐞𝐫ä𝐲𝐤𝐬𝐞𝐞𝐧.
Toimiston väki suuntasi jouluostoksille ja jokainen sai valita lahjoja lapsille katsomatta hintalappuja🎁 Keräyksen kautta kerätään lahjoja lapsille, jotka muuten saattavat jäädä kokonaan ilman joululahjaa.
Toivomme jouluusi iloa, lämpöä ja rauhallisia hetkiä 🎅

Viime torstaina järjestetty tilaisuus kokosi yhteen proviisoreja keskustelemaan ajankohtaisista ja käytännönläheisistä teemoista, kuten:

✅ Rahoitus ja riskienhallinta arjessa
✅ Oman apteekin suunnittelu ja yrittäjyyden ensiaskeleet
✅ Tilitoimiston ja kirjanpitäjän valinta
✅ Henkilöstöpalvelun hyödyt aloittavalle apteekkarille

Ilta tarjosi arvokkaita näkökulmia ja konkreettisia vinkkejä matkalle kohti apteekkarin uraa sekä mahdollisuuden verkostoitua kollegoiden kanssa.

✨ Suuri kiitos puhujille, osallistujille ja yhteistyökumppaneille:

-Noja Rahoitus
-Apteekkien Taloushallinto Palvelut Suomi Oy (ATH)
-Apteam OY
-Suomen Proviisoriyhdistys Ry

Yhdessä teimme illasta onnistuneen! 🙌

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?

Ota yhteyttä. Me autamme!

Toimisto & asiakaspalvelu:
p. 02 824 1000
asiakaspalvelu@vmp-interior.fi