Korpilahden apteekki
Apteekkarin näköinen apteekki







Ripaus rockia väreissä, materiaaleissa ja leikkimieltä hyllyjen nimikylteissä. Korpilahden apteekin tilauudistus kasvatti sekä neliöitä, esteettömyyttä että ergonomiaa.
Apteekkari Lauri “Lare” Viitanen starttaa Harley-Davidsoninsa ja suuntaa keväällä valmistuneen Korpilahden liikekeskuksen eteen. Siellä sijaitsee täysin uudistunut Korpilahden apteekki, K-Marketin ja Osuuspankin kanssa.
– Minulla oli selkeä visio uusista tiloista. Vanha tila oli tiensä päässä ja tiesin, että palvelisimme asiakkaita paremmin ruokakaupan yhteydessä, Viitanen kuvailee alkutilannetta.
Jo ennen rakennusprojektin käynnistymistä Viitanen otti yhteyttä VMP-interiorista tuttuun Veli-Mattiin. Ensimmäisen työmaakokouksen jälkeen jako oli selvä: VMP-interior hoitaisi tilan suunnittelun sekä rakennuttamiseen liittyvät asiat ja Viitanen apteekin henkilökuntineen saisi keskittyä työhönsä.
Toimivuutta, esteettömyyttä ja ergonomiaa
VMP-interiorin suunnittelija Marjut Hakala otti hyvin huomioon apteekin oman väen toiveet. Viitanen iloitsee erityisesti uuden tilan toimivuudesta. Pinta-alaltaan kasvaneessa apteekissa on nyt helppo liikkua vaikka pyörätuolin tai ostoskärryjen kanssa, ja asiakkaat jäävät sinne kiertelemään aiempaa paremmin.
Uudet säädettävät ja suojaisat reseptitoimitustiskit lisäsivät työntekijöiden ergonomiaa sekä asiakkaiden intimiteettisuojaa. Työmukavuutta parantamaan apteekkiin saatiin myös tehokas ilmanvaihto, viihtyisä taukotila ja oma rauhallinen tila annosjakelua varten.
Uutta toimintakulttuuriin ja tulevaisuuteen
Henkilökunnan toimintatavat uudistuivat tilojen myötä: kaikilla on nyt oma palveluvuoronsa itsehoitopuolella, jonne asiakkaat myös maksavat keskitetysti kaikki ostokset. Viitasta mietitytti, miten muutos onnistuu, mutta kaikki on sujunut hyvin.
– Tosin minulle ei ole vielä annettu kassavuoroa, hän nauraa.
Tulevaisuuden tarpeita ajatellen apteekkiin tehtiin tilat terveyspisteelle ja liikekeskuksen sisäänkäynnille sijoitettiin Remomedin Noutoapteekki. Verkko- ja noutoapteekin avulla paikallisia voidaan palvella nyt monipuolisemmin sekä pidennetyin aukioloajoin – ja Pilleripoli tavoittaa asiakkaat myös ympäri Suomen.
Rohkeasti persoonallinen
Uudessa tilassa huomion vie kuitenkin sen rouhea ja uniikki ilme.
– Deep Purple In rock. Se on osa minua ja saa näkyä apteekissakin.
Viitanen kertoo aikanaan teettäneensä apteekille logon, jossa näkyy mm. entisen kunnanvaakunan joutsenia ja Kärkistensalmen silta. Logosta saatiin värimaailmaan yksi hempeä sävy, muuten toiveena oli käyttää metallia ja mustaa.
Logon kirjasintyylillä tehdyt hyllyjen nimikyltitkin ovat tavallista kekseliäämpiä. Esimerkiksi rautalisä löytyy Metallit-kyltin alta. Nimien ideointiin osallistui Apteekin Oma Juttu Oy:n Samuli Hämäläinen, henkilökunta ja myös apteekkarin lähipiiri.
Suosittelun arvoista alusta loppuun
Viitanen on todella tyytyväinen yhteistyöhön VMP-interiorin kanssa.
– Projekti hoitui mallikkaasti suunnittelusta toteutukseen. Hyllyköiden asennus ja muuttoprojekti valmistui jopa päivää etuajassa, apteekkari kiittelee.
Entä, soiko Korpilahden apteekissa hevimetalli?
– Kauppiaan kanssa olen jo keskustellut kanavan vaihdosta Radio Rockille, hän tunnustaa pilke silmäkulmassa.

Asiakkaat ovat onnitelleet uudesta apteekista. Moni ihan pysähtyy ovelle ihastelemaan näkymää.
Lauri Viitanen, apteekkari